mandag 31. januar 2011

Filmforslag!

Hei hei bloggen, jeg hadde tenkt til å stjele ideen til Eirik og spørre mine felles internettbrukere om hvilken film jeg skal analysere.

Mine forslag så langt er som følger:


A Clockwork Orange


Gammel men god, en film som tar for seg den "ultravoldelige" Alex sin hverdag i framtidens England. Slenger et lite spark mot regjeringen, media og fengselssystemet i England, og er like relevant i dag som den var på 70-tallet.

Machete


Dette ser kanskje ut som en generisk actionfilm, men den har et solid budskap og tar for seg invandringspolitikken til USA på en ikke altfor diskré måte. I tillegg til å ha et budskap er det en fantastisk actionfilm.

Moon


En uvanlig film om en astronaut som jobber på månen, og hans eneste selskap er datamaskinen GERTY. Hans tre år lange skift på månen er snart over, men ting viser seg å ikke være helt som man skulle trodd.


Magnolia




Nok en uvanlig film, som tar for seg 6-7 tilsynelatende tilfeldige personer og hvordan deres liv kobles sammen på en eller annen måte. selv om den er nesten 3 timer lang mister du aldri interessen, og alle karakterene som er med i filmen har spennende og unike historier. Filmen har også en av de mest nyskjerrighetsvekkende åpningsscenene jeg noen gang har sett.





V For Vendetta





En spennende actionfilm med mye av den samme tematikken som "A Clockwork Orange". England har ofret sin frihet for trygghet, og terroristen V prøver å vekke samvittigheten til folket. Han har tenkt til å fullføre det Guy Fawkes prøvde for mange hundre år siden, å sprenge Parlamentet den 5. november.


Det er mine forslag til filmer, hvilken syntes DU jeg burde velge? Eller har du en helt annen film du vil foreslå? Legg igjen en kommentar med din mening!


- Jonas

2 kommentarer:

  1. Magnolia har jeg sett en god del ganger og vil gjerne at du analyserer den, slik at jeg kan bli mere kjent med symbolbruken og oppbygningen! :D

    SvarSlett
  2. Magnolia eller Clockwork Orange - men Clockwork har blitt analysert en god del ganger før (litt som å hoppe etter Wirkola???)

    SvarSlett