tirsdag 1. februar 2011

Anastasia (1997)




Jeg har valgt å analysere filmen ”Anastasia” fra 1997. Anastasia er en tegnefilm i regi av Fox Animation Studios og er produsert av Don Bluth og Gary Goldman.
Ideen for filmen stammer opprinnelig fra en film utigitt i 1956, som bærer samme navn. Fimen er løst basert på myter og virkeligheten. Ingrid Bergmann spiller Anna Anderson, en tysk asylsøker som blir oppdaget og påvirket av russiske eksiler. De klarer å overbevise henne om at hun i faktum er Anastasia, den bortkomne Prinsessen, så hun til slutt tror på det selv. Filmen dreier seg rundt spørsmålene om Anna Andersons egentlig identitet, og om hun klarer å overbevise enkedronning keiserinne Maria Feodorovna at hun er prinsessen.

Bakgrunn
Filmen handler om en virkelig begivenhet, og myten som omhandler denne hendelsen. I 1914 ble det krig mellom Russland og Tyskland, også kjent som den første verdenskrig. I 1917 ble opptøyene i St. Petersburg så kraftige at tsaren var tvunget til å gi fra seg tronen for ham og sønnen, noe som markerte slutten for Romanov styre over Russland. Styret hadde eksistert i 300 år, og var en av to russiske revolusjoner.
Media begynte deretter å portrettere søsterne som Rasputin sine elskerinner, og uansett hvor absurd det hørtes ut begynte befolkningen og den nye regjeringen å tro ryktene. De ble satt i husarrest, og senere sendt med tog til Tobolsk, Sibir, samtidig som bolsjevikene tok over i St. Petersburg. Den 16. eller 17. juli 1918 ble Romanov familien drept av bolsjevikene. Ryktene derimot begynte å svirre, var Anastasia virkelig drept? Eller hadde hun klart å unnslippe?
Anastasia (1997) handler om myten rundt Anastasia, den bortkommende prinsessen. Uten at jeg har sett filmen fra 1956, kan jeg anta at det er mange likhetstrekk i historien. Den nyeste versjonen derimot er en barnefilm, og det er sensurert og gjort lettere forstålig.
Den virkelige Anastasia som barn.
Handling
Handlingen i filmen er i grove trekk baser på hendelsene over. Men så klart, det er tross alt en tegnefilm for barn, ting er sensurert og brakt ned til enklere trekk, rett og slett fordi barn skal forstå. Handlingen skjer på samme sted, og historisk sett så kunne alt ha skjedd.
Filmen starter på nyttårsaften 1917 hvor det er fest på slottet. Bestemor forteller Anastasia at hun skal reise til Paris igjen. Vi blir ikke her presentert en grunn, men jeg slår en konklusjon om at hun forlater russland på grunn av krigen og opptøyene. Som en gave for Anastasia et smykke, og en liten spilledåse. Hvis hun åpner den spiller den nattsangen som bestemor pleier å synge. 
Så blir vi presentert for Rasputin. Rasputin er i virkeligheten er mystiker, altså en form for rådgiver som kan skille mellom magi og virkelighet. I filmen er Rasputin mer en ond trollmann eller magiker, men også rådgiveren til Nicholas 2. Rasputin legger en forbannelse over Nicholas og hans familie, en forbannelse som skal kvitte seg med hele familien. Bestemoren og Anastasia prøver å flykte, og med hjelp fra en av kjøkkenguttene kommer de seg unna. Anastasia mister spillerdåsen. Bestemoren kommer seg på toget, men uten Anastasia, og hun er forlatt og alene i St. Petersburg. Rasputin har dermed ikke klart å drepe Anastasia, som han må for at forbannelsen skal være fullstendig.
10 år frem i tid: Anastasia har tilbragt de siste 10 årene på en slags form for barnehjem, og hun viser tydelig med sine replikker at hun husker veldig lite fra sin egen barndom. Hun vet en ting, og det er at hun har et smykke som forteller ”Du og meg i Paris”. Hun går til St. Petersburg for å finne ut hva hun skal gjøre og møter da Dimitri, som kan ta hun med til Paris. Dimitri og Vladmir overbeviser Anastasia, eller Anja som hun nå kaller seg, at hun er prinsessen.
Etter en lang og kravfull reise kommer Anastasia, Dimitri og Vladmir endelig til Paris i god behold. Men idet de kommer til Frankrike setter Dronningen ned foten og sier klart at hun ikke lengre er interessert i å høre fra bedragere som påstår at de er prinsessen.  Det blir rett og slett umulig for Anastasia å besøke dronningen. Dronningens tjenestepike vet uansett råd, og forteller dem at dronningen kommer til å besøke den russiske balletten, og hun foreslår at de skal ta seg en tur dit.
På balletten er Anastasia veldig nervøs, og Dimitri foreslår at han skal gå inn først og snakke med dronningen og fortelle hvem hun er. Anastasia står utenfor og hører på. Det viser seg at Dimitri og Vladmir har holdt auditions i St. Petersburg for å finne en som kan gi seg ut for å være Anastasia og som kan bli med til Paris for å få en dusør. Når Anastasia innser at Dimitri bare har brukt henne, blir hun forbannet og hun nekter å snakke med ham.
Dronningen går med på å møte Anastasia og hun innser at det er hennes barnebarn. Dimitri bestemmer seg for å dra tilbake til St. Petersburg, men i det han skal reise klarer han ikke å forlate Anastasia. Han drar tilbake for å møte henne og ser Rasputin som prøver å drepe henne. Etter en lang kamp klarer de å ødelegge amuletten som bærer forbannelsen og han dør. Anastasia bestemmer seg fra og ikke bry seg så mye om prinsessetronen og heller være med Dimitri, fordi det er det som gjør henne glad.
Anastasia og Dimitri på reise til Paris.

Karakterer
Filmen har i hovedsak 5 store roller. Det er Anastasia, Dimitri, Dronningen, Vladmir og Rasputin.
Anastasia har hovedrollen, og jeg har allerede fortalt veldig mye om henne. Hennes motivasjon i filmen er drevet etter å finne ut hvem hun er og hvor hun kommer fra.
Dimitri er ute etter penger. Han og faren Vlladmir er fattig og han har selv kjennskap til prinsessen som stakk av, fordi de selv jobbet på slottet når familien ble forbannet av Rasputin. Dimirti føler kanskje en form for tirhørlighet mot prinsessen, i og med at han hjalp henne med å flykte.
Faren til Dimitri heter Vladmir, og han jobbet også på slottet når Rasputin forbannet familien og de ble drept. Han har alltid vært relativt fattig, og han trenger pengene. Jeg tror det er lettere for ham å skape en bedrager som skal utgi seg for å være prinsessen når han har en form for tilknytning til det.
Dronningen vet at Anastasia fortsatt lever, men hun vet ikke hvor hun befinner seg. Det er vanskelig for henne og møte bedragere som påstår at de er hennes barnebarn. Selv om hun sier at hun ikke lenger ønsker å møte flere som mener at de er en prinsesse, vil hun innerst inne gjenforenes med Anastasia.
Rasputin er fremstilt som skurken i filmen, og han har magiske krefter. I virkeligheten er han en form for rådmann, og det er han også i filmen. Rasputin forbanner den konglige familien, men siden Anastasia ikke dør, klarer han ikke å bli ferdig med forbannelsen. Hans motivasjon i filmen er å kvitte seg med Anastasia sånn at han oppnår makt.
Virkemidler
Anslaget er kraftig. Vi ser et ball, dans og glede. Så kommer Rasputin og prøver å kvitte seg med dem. Forbannelse. Det er en jaktscene og Anastasia og Dronningen rømmer. Men de skiller sine veier, og Anastasia er ung og alene i St. Petersburgs gater.
Anslaget er veldig sterkt og det vekker mange tanker. Vil de noen gang møtes igjen? Hvordan skal Anastasia klare seg? Og kommer Rasputin tilbake for å få sin hevn? Anslaget er ganske dystert og brutalt. Det vekker forundring og mystikk i seeren.
 Anslaget i seg selv viser til noen av konfliktene vi blir presentert for. Rasputin som er ute etter å drepe. Gjenforening mellom dronningen og prinsessen. Det er først senere vi blir presentert med konflikten mellom Anastasia og Dimitri, som er åpenbart interessert i hverandre, men som kommer fra forskjellige sosiale statuser.
Dimitri og Vladmir overbeviser Anastasia at hun er en prinsesse.

Fargebruk
Fargebruk er et hyppig virkemiddel gjennom filmen. Når det skjer noe dramatisk er fargene veldig triste, grå og mørke. Du blir med en gang fylt med dramatikk og urolighet, fordi du skjønner at noe skal skje, selv om du ikke helt skjønner hva.
Når hun for eksempel har gått fra barnehjemmet og kommet seg til St. Petersburg så er fargene veldig grå og triste. Jeg har aldri selv vært i Russland, men man tenker ofte at det er kaldt, grått og trist. Ved hjelp av fargebruk kommer dette veldig godt frem. Kalde farger gir et godt inntrykk av hvor kald verden er for Anastasia, hun kjenner ingen og er helt alene.
Når hun derimot reiser mot Paris og de har det gøy og synger blir det brukt klare, lyse og dype farger som gir oss glede.
Miljø
Til tross for at filmen er en tegneserie synes jeg at de har klart å skape et godt, realistisk bilde gjennom bruk av klær og omgivelser. Jeg tror oppriktig at jeg befinner meg i Russland og Paris, og klærne står i stil med deres sosiale status og by de befinner seg i.
I St. Petersburg ser vi skarpe skråe tak, mange kupler, telt formete tårn, arkitektur som er klart gjenkjennbart med det man karakteriserer russisk arkitektur. Også i Frankrike ser vi detaljerte bygninger i typisk nyklassismen, som vi også finner i store deler av Europa. Vi ser altså en typisk europeisk storby. (For de som ikke vet hva nyklassismen er, så er det samme arkitekturstil som for eksempel det norske slottet.)
Lyd
Anastasia er som mange andre Disney filmer proppet med sanger. Det er en tegnefilm musikal, på godt og vondt. Noen av sangene er flotte, og har sjarm og utstråling. De har særpreg, og jeg ville husket dem senere. Andre av sangene, er glemt med en gang jeg har hørt dem.
Filmen er tross alt en barnefilm, og sanger på den måten gir gjerne barn informasjon på en lettere og lærerik måte. De husker sangene og dermed husker de teksten. De blir fortalt historien på en lettere forstålig måte.
Tema
Jeg mener at hovedtemaet i filmen er identitet. Hvem man er, hvor man kommer fra og hvilken betydning det har for hvordan man skal leve livet sitt videre. Anastasia er en prinsesse, hun er en svært betydningsfull kvinne og kan velge og vrake blant prinser verden over. Bestemoren hennes vil derimot at hun skal være lykkelig, og velge det hun selv har lyst til. Anastasia har vokst opp i et fattiglig miljø og kan ikke huske å bli oppdratt som en prinsesse. Det er derfor ikke naturlig for henne og leve som en heller. Hennes identitet tilsier at det ikke er naturlig å være rojal og det gjør henne heller ikke lykkelig. Hun velger heller kjærligheten og det som er viktig for henne.
Det forekommer derimot mange underliggende temaer. Vi har kongelig mot vanlig menneske. Vi har det gode mot det onde. I tilegg har filmen så klart kjærlighet og familie.
Budskap
Jeg mener at budkapet i filmen er at man skal skyve status, penger og rolle i samfunnet til side når man velger hvordan og med hvem man skal leve livet sitt med. Finner man den store kjærligheten med en person som er fattig og har lav status, betyr det ingenting fordi kjærligheten slår gjennom alt.
Anastasia og Dimitri finner kjærligheten.
Min mening:
Jeg hater Disney filmer, og gud forby, musikaler. Tanken på at noen skal tvinge meg til å se Løvenes Konge eller Pocahontas gjør meg kvalm. Uansett, jeg valgte å se Anastasia fordi jeg har lest at den er basert på en virkelig hendelse, som jeg allerede har lest en del om. Jeg tenkte det kunne være spennende å se hvordan filmakkeren hadde laget en barnefilm ut av handlingen.
Handlingsmessig er den veldig bra. Den er spennende, det er mange konflikter og har interessante karakterer. For min del blir det kanskje litt for mye sang, noe jeg hater. Til tider kanskje litt for fantasifylt, noe som er greit siden det er en barnefilm, men for min del er det litt for mye.  Bortsett fra dette synes jeg filmen henger bra sammen med virkeligheten, og forteller historien på en spennende og eventyrlig måte.
Kilder:


 - Madelaine

1 kommentar:

  1. KJEMPEBRA om virkemidler og oppbygning - og altfor mye bakgrunn og handlingsreferat til en analyse å være. Her bør du kutte ut halvparten... Men jeg gjentar - supert på de elementene som analyseres. Hvis du redigerer her, så er dette en fullgod analyse, meget bra :)

    SvarSlett