tirsdag 18. januar 2011

Reklameanalyse - Midnight Poison fra Dior


Mitt førsteinntrykk: Dystert, mystisk og sensuelt

Kommunikasjon: Reklameplakaten er for Diors parfyme Midnight Poison. Målgruppen er kvinner 15+.

Beskrivelse: Reklameplakaten består av to bilder; bakgrunnsbildet med kvinnen i vannet, og et bilde av parfymeflasken. Det fire forskjellige ”tekstelementer”. Dior-merket, navnet på parfymen, (både på flaske og over) og setningen ”A new Cinderella is born

Tolkning: Jeg tolker denne reklamen som et forsøk på å nå kvinner som er lei av alle de ekstremt jentete og søte reklamene. Denne plakaten har et mørkere preg, og fanger derfor oppmerksomheten til en spesiell målgruppe.

Blikkfang: Jeg vil si at blikkfanget i denne plakaten er kvinnens ansikt. Eva Green (modellen) er en berømt skuespiller, og kjendiser vekker alltid oppmerksomhet. De røde leppene hennes står i kontrast til resten av fargene i plakaten, som er blå og kalde. Det at hun ser inn i kameraet skaper kontakt med de som ser på.

Grafisk: Fargene som er brukt her er kalde og mørke, og bidrar til å skape en dyster stemning.  Det er brukt to forskjellige fonter, en til navnet på parfymen og en til navnet på merket og skriften under parfymeflasken. Dette skaper mer kontrast og spenning enn om det bare hadde blitt brukt en font, men samtidig er ikke fontene så forskjellige at det blir rotete.
Modellens ansikt er nesten like hvitt som teksten, og de like fargene skaper et helhetlig inntrykk. I tillegg er ansiktet plassert i deg gylne snitt og blir automatisk et blikkfang.

Lesbarhet: Siden det ikke er mange elementer eller mye tekst i denne reklameplakaten, er den lett og lese. Det er lagt mer vekt på det visuelle enn det å gi informasjon om parfymen.

Symbolikk: Setningen ”A new Cinderella is born” symboliserer en stil for kvinner som er mørkere og mer sensuell en den stereotypiske, søte prinsessetypen.

Parfymen heter Midnight Poison, og teksten i plakaten bringer opp ”Cinderella”, en eventyrfigur. Dette gir plakaten et eventyrlig og mystisk preg. Å bringe frem noe velkjent som en kjent eventyrfigur er med på å fange oppmerksomheten til målgruppen. Ved å så vri på det som er velkjent og gjøre det om til noe nytt og fremmed, setter i gang fantasien.

Eva Greens hud er plettfri, og sminken perfekt. Dette er typisk for kosmetikkreklamer. Målet er å få kvinner til å ønske at de er modellene på reklameplakatene, og prøver å oppnå dette ved å kjøpe produktene som blir forbundet med skjønnhet og velvære.

Om modellen er på vei opp fra vannet eller på vei ned i det er usikkert, men det skaper en bevegelse i bildet. Vannet kan symbolisere drukning/død, men også liv og renhet. Det er nok opp til seeren å bestemme hva vannet skal symbolisere.

Min vurdering: Jeg mener at denne reklamen fungerer bra. Den følger punktene i AIDA;

Attention: Skuespilleren Eva Green som modell.
Interest: Plakaten er annerledes, ren og enkel men samtidig spennende.
Desire: Alle jenter vil føle seg som en prinsesse.”A new Cinderella is born” gir et inntrykk av at alt som skal til for å føle seg like pen som modellen på plakaten, er å kjøpe parfymen.
Action: Formålet med de tre punktene over er at seeren skal føle et så stort behov, ”desire”, at hun/han kjøper produktet.
Jeg valgte å analysere denne reklameplakaten fordi den er annerledes og har en helt annen ”feeling” over seg enn andre reklamer jeg har sett fra Dior. 

-     Beate

3 kommentarer:

  1. Bra analyse! Gøy å høre om noe som er litt utenom det vanlige :)
    - Eirik <3<3<3<3

    SvarSlett
  2. Spennende analyse! En type reklame jeg ikke tidligere har sett analysert. Du er innom mange temaer, som jeg kanskje ville ha hørt enda mer om:)
    Bra!:)
    -Camilla K

    SvarSlett
  3. Veldig godt strukturert, men jobb med begrunnelser (hvorfor er fargene mørke? Kan det ha med "poison" å gjøre? Jeg synes hun ser ut som Snøhvit, er det tilfeldig?). Her har du truffet spikeren på hodet analysemessig :)

    SvarSlett