tirsdag 18. januar 2011

Norvegia, Norges favoritt!

 

Tine Meierier har gjort Norvegia til en norsk folkeost igjennom mange år med produksjon og god markedsføring. I denne analysen skal jeg se nærmere på hvilke virkemidler de har brukt i reklamefilmen som kom ut i 2010.

Reklamen finner sted i et helt vanlig klasserom på en helt vanlig skole.  Det klassiske kateteret som bekles av læreren med sitt oppsatte hår, kaffekopp og lunsjpakken er et blikkfang i det anslaget settes.  Det følger på med alle karakterene en klasse må inneholde for at den skal være komplett og de problemene disse elevene måtte ha.

Tiden er viktig å legge merke til.  Læreren sitter og spiser på de samme brødskivene, mens forskjellige elever med forskjellige problemstillinger sitter igjen i lunsjpausen for å snakke. Altså måltidet til lærerinnen foregår over ikke mer en 1 minutt, mens alle de forskjellige problemene til elevene foregår over kanskje ett helt år. Et godt virkemiddel for å vise at Norvegia er en veldig stor del av lærerens liv.  

Fargene i reklamen er ikke spesielt etterarbeidet, noen av fargene er tatt bort for å fremstå som hverdagslig og ikke for oppstilt. Det er sikkert også grunnen til at de har brukt dagslyset som skinner inn gjennom vinduet som hovedkilde for lyset. Utsnittene som har blitt tatt i bruk er halvnær for at vi skal kunne se ansiktsuttrykkene til karakterene og komme nærmere inn på situasjonene. Da vil ikke seerne føle seg utestengt fra samtalen mellom lærer og elev.

Målgruppen for reklamen er alle som går eller har hvert igjennom grunnskolen, man vil kunne kjenne seg igjen i alle klassens karakterer, den grønne kritt- tavlen, kateteret, overheaden og den pedagogiske læreren som skal ta hånd om alle problemene. Dette gjør at Tine har gjort Norvegia om til et minne om fortiden, et minne om da man gikk på skole. Så nestegang man er i butikken å står der med en Jarlsberg i den ene hånden og Norvegia i den andre, velger man et godt minne fremfor en ost som like gjerne kunne vært masseprodusert på en skitten fabrikk i Russland.

Som reklameutvikler er den største drømmen og ønsket man har at reklamen skal bli snakket om eller får en status på nettet, får man folk til å oppsøke reklamen i stedet for at reklamen oppsøker seerne har man gjort noe riktig. Tine, dere har gjort noe riktig.

Ha en trivelig dag!
Bastian Fjeld

2 kommentarer:

  1. Bra analyse :) Liker det du sier om fargebruk og gjenkjennelse :) Det er også helt sant det med at folk oppsøker denne reklamen. Hvem har ikke hørt noen si "Da må jeg ringe pappa..." eller "Det er bare det at jeg skal bli model..." eller "Puberteten, det er lite teit å si da" etter at denne reklamen kom ut? :P Godt jobba!
    - Eirik <3<3<3<3

    SvarSlett
  2. Mange flotte poeng i en reklameanalyse, men en klarere struktur etter estetiske virkemidler, og begrunnelser som går mer i dybden hadde ilagt analysen din mer bredde og tyngde, for å si det sånn. Du viser positive anslag, men selve oppbygningen og formuleringen ut til meg som leser trenger finpuss. Lykke til :) M

    SvarSlett