tirsdag 1. februar 2011

Hjerteknuser av Kaizers Orchestra




Hva er Hjerteknuser?
Kaizers Orchestra kom ut med en nye CD denne uken (31.1.2011) Violeta Violeta. Blant sangene man kan høre på den nye platen finner vi «hjerteknuser» som er en av de mest aktuelle låtene. Hjerteknuser kom ut som singel versjon i høst og det er musikkvideoen til denne låten jeg har tenkt å analysere. Alle sangene i Violeta Violeta er forskjellige episoder i en større fortelling om Violeta. Det vil si, skal man forstå Hjerteknuser bør man ha hørt alle sangene på den nye CDen.

Analyse:
Musikkvideoen starter med stillhet der en liten jente (Violeta) i en rød kjole setter på en gammeldags LP- plate. Faren (Kenneth) til Violeta sitter i en slitt stol. Rommet de befinner seg i er mørkt og dystert, som et tegn på sorg, lengsel og skam.

Vers 1:
Du og meg e like som et par dråper vann
I hvert fall hvis du tør og spør han
Eg pleier å sette på ei plate som du for meg sang
Heilt til eg sovne i ditt fang

Vers 2
Før såg eg ingenting og det eg såg forsvant
Men nå ser eg alt det som du ser
På min finger har ringen din og på ringen står det blankt
At du er min hjerteknuser

Symbolbruk:
Symbolbruken i Hjerteknuser er mange, men en av symbolene som blir brukt mest er tårer. De dråpene det er snakk om i starten av låten (se vers 1) kan man se på som tårer. I tårer er det DNA og igjennom DNA kan man finne likhetstrekk mellom familiemedlemmer i dette tilfelle fra moren (Beatrice). To dråper vann er forsovet også ganske like utseendemessigst også som jeg tror også er hovedgrunnen til at det utrykket blir brukt.  Bakgrunnshistorien sier at Beatrice gråter 7 bøtter med tårer.

Beatrice slår på en iskubbe som symboliserer hjertet til Kenneth. Det er noe som heter å ha et hjerte av is, i denne sammenhengen er det dette Kaizers vil symbolisere. Det at hun slår på isen symboliserer oppgitthet, sinne og aggresjon etter alt Kenneth har gjort mot henne.

Kontraster:
Kontrastene er store når fargen på iskubben er den varme fargen rød som også kan henvises til Violeta med sin røde kjole.

Frampek:
Det røde lyset som går igjen i videoen kan være et frempek på at Beatrice tar fyr på seg selv mot slutten av videoen.

Refreng:
Lure på om du finst der ute nå
Sende eg mine tanker kjenne du de då?
Send meg eit hint så skal du få

Synsperspektiv:
Vi ser låten fra Violetas synsvinkel. Hun synger om moren hennes, og om morens sorg over å ha mistet henne. Bakgrunnshistorien til låten sier at Kenneth dro fra Beatrice og tok med seg Violeta. Ringen det er snakk om i teksten (se vers 2) kan være en ring Violeta fikk fra Kenneth for at hun ikke skulle glemme moren Beatrice.

Slutten:
Det jeg mener musikkvideoen ender med er at Violeta og Beatrice møtes fortiden, da violeta var liten. Det er altså ønsketenkning fra både Violeta og Beatrice. Men vil de noen gang bli gjenforent? Da må du følge med videre i Violeta Violeta vol. 1, 2 og 3.


Kilder:
(Vil du se hele sangteksten gå inn her:)


Ha en fortsatt fin dag!
Bastian Fjeld

4 kommentarer:

  1. Bra, Bastian! Du ser på symbolbruk og mulige betydninger av det, men her savner jeg faktisk litt om bruk av lys, for eksempel - det er viktig. Og spesialeffekter. Og tematikk! Hva prøver Kaizers å si? Du må behandle denne videoen som en fortelling som du analyserer. Men veldig god struktur og fin kurve i oppbygningen i din analyse. En klar forbedring fra sist! Fortsett slik - jeg må si du valgte en god video (lurt - mye å analysere)

    SvarSlett
  2. Jeg syntes ikke du skal være for prikkete her ELEKTRO-Merethe. Jeg syntes Bastian har gjort en aldeles nydelig/praktfull innstats her. Analysen er fullkommen. LOVE LOVE, ELECTRO-Bulle

    SvarSlett
  3. ja brur du snakker sanne ord tjommi

    SvarSlett